Terecht?

Terecht

Gaan slapen met een gevoel dat je ‘nog wat vissen te geselen hebt’, maar tegelijkertijd beseft dat inzichten, middelen of mogelijkheden je op het moment van aanstaande bedrust ontbreken. Niet zelden resulteert dat in een korte en onrustige toestand van verminderde bewustzijn.

Het duurde vannacht dan ook slechts een paar uur tot ik weer volledig bewust lag te rollebollen met de beginselen van redelijkheid en billijkheid. Sociaal aanvaarde normen die soms strijdig zijn met het gecodificeerd recht dat we kennen. We hebben nou eenmaal allemaal wel eens te maken met het feit dat er een overeenkomst of besluit ligt dat voor één der betrokken partijen tot een dusdanig ongunstig effect kan leiden dat het in acht nemen ervan onaanvaardbaar zou zijn. In dat onaanvaardbare geval van onredelijkheid en niet billijk zijn is deze clausule zelfs zo hard dat wet en gewoonterecht dient te worden overruled. Het gaat dan voor alle duidelijkheid niet over een gevoel van onrecht dat wordt aangedaan of het simpelweg niet leuk of fijn vinden van dat wat de naleving van zo’n overeenkomst met zich mee brengt, maar klip en klare, ‘onaanvaardbare’ gevolgen. In dat geval gelden de maatschappelijk aanvaarde beginselen van redelijkheid en billijkheid.

Verkerend in een soortement van vlaag van instemmende tevredenheid draaide ik mij op de linkerzij en trachtte hernieuwd de slaap te vatten. Bij het sluiten van de ogen nam ik nog snel de verfijnde beeltenis van mijn liefste in mij op en rolde spontaan in een volgende overweging. Haar slaap was zichtbaar onrustig en duidelijk een gevolg van een eerdere onrechtvaardige behandeling en dientengevolge betraande ogen. In mijn perceptie zelfs een onaanvaardbare behandeling waarvan de consequenties niet alleen een ongunstig effect gaan hebben op één, maar zelfs op meerdere van de in dit geval betrokken partijen. Voor mij een voorbeeld waarin het recht botst met ideeën over goed en slecht. Helaas moest ik vaststellen dat niet iedereen er zo over denkt, wat vervolgens resulteerde in een onrustige slaap.

Moraal van dit verhaal? Ik heb vannacht nauwelijks een oog dicht gedaan en besef mij eens te meer dat de term onaanvaardbaar een immense muur vormt tussen recht en rechtvaardigheid.

© Rolf van der Leest

9 thoughts on “Terecht?

  1. Onrecht/onrechtvaardigheid kan een mens zeker uit zijn/haar slaap houden.. Je erbij neerleggen is knap te noemen.. Kan dus bijna niemand, jij/jullie vast ook niet.
    Het zal toch niet? Ongunstige gevolgen voor meerdere partijen, onaanvaardbaar…😌

    Liked by 1 persoon

    1. Hallo Regenboogvlinder,

      Tja, soms zijn zaken onaanvaardbaar, doch overstijgen ze niet de grens waar recht overgaat in moraal. In dit geval een tijdelijke situatie waarin nieuwe inzichten boven zullen komen drijven doordat nu een status quo is doorbroken.

      Neemt niet weg dat deze ‘tijdelijke maatregel’ weer nieuwe wonden slaat voor meerdere betrokkenen.

      Uiteindelijk moet je er als mens vanuit gaan dat het recht altijd zal zegevieren. Dat is een fundamenteel geloof in onze rechtstaat. Confide recte agens: Heb vertrouwen als je meent juist te handelen!

      Groet, Rolf van der Leest

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

