Zelfkennis

Fotobron: bannertstartpagina.nl
Fotobron: bannerstartpagina.nl

Laatstleden vroeg ik mezelf af hoever ik als schrijver zou kunnen afglijden met mijn levendige fantasie? Welk alledaags moment zou ik welhaast ziekelijk om kunnen zetten in een bizar verhaal of poëzie? Maar belangrijker nog, zou het de kunst van het woord beschrijven of juist mijn verknipte schrijversgeest typeren? Draagt het bij aan het succes of is mijn verbeelding de basis voor een snoeiharde afgang? Ik zou natuurlijk de spreekwoordelijke proef op de som kunnen nemen? Empirisch vaststellen wat ik ben: een zieke geest of begaafd schrijver? Wellicht doe ik er goed aan het niet uit te proberen? Wat maakt het vredesnaam uit wat men van mij vindt?

Ik ga een fles Jupiler sabreren en overtuigd toosten op het schrijverschap.

© Rolf van der Leest


Deze ‘gebundelde karakters’ staan als weekinzending ook op http://www.120w.nl. Het themawoord was ‘afgang’.

6 thoughts on “Zelfkennis

  1. Waarde collega, beste Rolf,

    Meermaals per week heb ik thans het bijzondere genoegen met u te mogen samenwerken aan ons nieuwe werk over de erudiete filosoof Frederic Brandnetel. Onze immense samenwerking noopt mij er toe u een begaafde gek te noemen. Laten we dan ook con­sciën­tieus verder schrijven en discussiëren en de nodige Jups obstinaat blijven sabreren. Althans die vreemde gewoonte laat ik aan u over, ik drink alvast de volgende leeg.

    Uw collega en schrijvende gek,
    Mark Doornaert

    Liked by 1 persoon

    1. Beste Mark, gewaardeerde Held,

      Het mag u zijn opgevallen dat ik sinds eergisteren de h van held heb vervangen door een H. Met liefde doe ik dat ook met de g. Onze ietwat erudiete stijl van schrijverij en converseren zet mij steeds weer aan tot vergaande overdenkingen en overpeinzingen. Zo ook het hogervermelde. Doch zoals Thislexy al stipuleerde, maakt het mij niet uit wat anderen daar van vinden. Men leest ons graag of niet 🙂

      Wees gegroet Mark, Rolf van der Leest

      Like

  2. “Welk bizar moment zou ik welhaast ziekelijk om kunnen zetten in een vlot leesbaar verhaal of poëzie?” klinkt volgens mij ook niet zo gek. Zonder rekening te houden wat anderen van je denken over dingen schrijven die je bezig houden hoe bizar ze ook zijn, da’s pas kunst. Anders kan je net zo goed stationsromannetjes volschrijven. Probeer het dus toch maar eens uit.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

