Alles of niets

Fotobron: ferdian.nl
Fotobron: ferdian.nl

Titel: Alles of niets
Genre: Fictie

AL iets meer dan een jaar leef ik een teruggetrokken bestaan in een vorm van relatieve veiligheid. Verscholen onder een transparante deken van naarstig gecreëerde anonimiteit. Gevlucht voor het leven en de uitwassen van mijn eerder gemaakte keuzes, oogt middelerwijl de alles bedreigende storm toch iets te gaan luwen. Met een vorm van hypothetische gerustheid, vergelijkbaar met die van een aflopend jaarcontract dat wordt omgezet in een aanstelling voor onbepaalde tijd, begeef ik mij weer talmend in de openbaarheid. Van haar en haar slechtgezinde boezemvrienden geen spoor van leven meer. Al een jaar de serene leegte van leven zonder de geheven hand van een vrouw. Onbekommerd genieten van mijn gedachtenwereld zonder de angst dat zij deze uitleest. Niet meer te hoeven vrezen voor haar vroegere oud-Kempenbende-leden en bevriende Maasmechelense-maffia-kompanen. Langzaam lijkt mijn geest rustig te worden en lijken doemdenkbeelden blijvend te vervliegen. Hetzelfde brein, waar eerder tal van verfoeilijke angstvoorstellingen als hordes ontsnappende parkieten wild fladderend in mijn hoofd huishielden en minzaam pikkend aan de haal gingen met mijn zelfvertrouwen.

Een moment sta ik stil en denk aan een opmerking die zij veelvuldig bezigde tijdens haar zucht naar roofbouw, destabilisatie en fysieke kwelling.
‘Mensen die niets meer hebben zijn pas echt gevaarlijk, want zij hebben niks te verliezen.’
Terwijl ik deze vervlogen woorden hernieuwd laat indalen kijk ik om me heen. Mijn studio heeft het formaat van een uitgebouwd toilet. Mistroostig is het beeld van de laatste drie emballagebonnen die, met een gezamenlijke waarde van € 2,75, staan te wachten op een finale verzilvering.
Hoe heb ik mij in vredesnaam met dit verziekte schepsel in kunnen laten? Waarom wist ik niet beter en koos ik niet onvoorwaardelijk voor de liefde van mijn kroost?
Me realiserend wat ik nog heb komt het me voor dat ik degene ben die gevaarlijk is. Mijn hele bezit is te vatten in één enkele koffer en twee getormenteerde hersenhelften. Het existeren lijkt even uitzichtloos als tijdloos.
Wie zal het deren? Het misbruik van de medemenselijke ziel is van alledag, de ontering van het lijf eveneens. Laat mij een icoon van realiteit en een blauwdruk-achtig verslag van het leven in al haar facetten zijn. Wat schiet ik er in godsnaam mee op?
Talloze keren vraag ik mezelf als lezer van mijn eigen vertelling af, waarop het moment komt dat de hoofdpersoon het eindelijk eens voor gezien houdt. Wanneer hij de zielenrust zoekt in de eindeloze kille stilte van het ijzige, verkwikkende water of berusting vindt in de opstijgende warmte die ‘mij’, hangend in het nauwe trapgat, voor eeuwig zal omhelzen.
Dat is dan wel weer het voordeel dat ik zo lekker centraal in de stad woon! Niemand zal mij missen!
In een niets ontziende opwelling besluit ik voor de trein te gaan…

© Rolf van der Leest

9 thoughts on “Alles of niets

  1. Doet mij onwillekeurig denken aan Neerlands Hoop/Freek de Jonge….
    Het stukje ging ongeveer zo:
    “Hé jongen, waar hang jij uit tegenwoordig?”
    “Wat? Waar hang je aan?”
    “Doe dat nou niet jongen.”
    “Maar er zijn nog zoveel leuke dingen in het leven.”
    “Nou gewoon….”

    “Ja, goh, d’r schiet me nu zo snel niets te binnen.”

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

