Voer voor het leven

Fotobron: ouapeeps,com
Fotobron: ouapeeps,com

Gisteren keek ik gehuld in rouw en verdriet naar het op sprong staande nieuwe jaar. Mijn persoonlijke gloednieuwe tweede jaar dat aanvangt op 27 september. Een kolossale bundeling van eenzelvige dagen van herstel en groei ligt nu namelijk achter mij. Vanwaar hangen wij mensen zo aan een moment of een bijzondere gebeurtenis als een heel getal of een compleet getal? Waarom staan wij toe dat zoiets onbenulligs als een jaar zich kan gaan manifesteren als een molensteen om de nek?

gedachten
verbannen en verdreven in duistere spelonken
om te verworden tot pulp
om nimmer meer te herleven
mogen slechts fungeren als tijdelijke hulp

herinneringen
haastig samengepakt in overvolle hersenhelften
om te schitteren in afwezigheid
om nimmer meer te herleven
eenzaam opgesloten in vergeelde prentenboeken

Terugkijkend mag ik het jaar prijzen en omzien naar een pad vol heel mooie mensen, bereikte resultaten en tegelijkertijd beseffen dat ik een modus van ‘overleven’ zocht om oud verdriet in te verpakken. Nu, op dit moment in het heden ruk ik het ‘over’ los van het ‘leven’ en maak een nieuwe bundeling van die specifieke vier karakters. ‘Over’ wordt ‘voer’ als in ‘Voer voor het leven’ en elke dag is gelijk een uitgebeitelde traptrede op Calvarie. Loutering brengt lef en lef doet leven. Existeren in mijn meest pure vorm en genieten met hen die aanwezig zijn!

verdriet
als motor voor herstel van vertrouwen
om altijd te blijven hopen
om nimmer meer te verzaken
standvastig een nieuw spoor te belopen

lef
ronkende motor als voer voor leven
om nooit meer te omitteren
om nimmer meer te verzaken
het inzicht elke dag te begeren

© Rolf van der Leest

One thought on “Voer voor het leven

Geef een reactie

