Vakjargon

Fotobron: mensenkennis.nl
Fotobron: mensenkennis.nl

‘Meneer Doornaert, ik zal in het kort mijn bevindingen met u doornemen. Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat.’
‘Graag dokter, ik ben benieuwd wat u heeft gevonden.’
‘Middels een artroscopie heb ik uw articulatio genus vanuit lateraal bekeken. Ik zie een duidelijke chondropathie dorsaal van de patella wat impliceert dat u lijdt aan wat men in de volksmond een retropatellaire chondropathie noemt. Uw genua valgus is een aangeboren anatomische afwijking welke grotendeels verantwoordelijk is voor de standsafwijking. De degeneratie van het kraakbeen is een direct gevolg van de overpronatie van uw voeten. Uw morbide obesitas en een BMI van 46,2 zijn niet echt bevorderlijk. Ik overweeg dan ook een tibiakoposteotomie.’
‘Kunt u alles herhalen na Doornaert, dokter?’

© Rolf van der Leest


Deze ‘gebundelde karakters’ staan als weekinzending ook op http://www.120w.nl. Het themawoord was ‘retro’.

11 thoughts on “Vakjargon

  1. Ik kon het niet laten om de betekenis op te zoeken, en weet je ? Een glimlach op mijn snoetjes haha En… moet ik toch volgende week donderdag om de atroscopie te bespreken van mijn articulatio genus aangezien mijn Feminus een captum heeft aan de zijkant van deze articulatio genus 🙂 Me miserum 😇

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vroeg me af of ik mij voor deze ingreep eerstdaags preoperatief moet laten onderzoek op de afdeling cardiologie alwaar een elektrocardiogam, een transoesophageale echocardiografie en een cyclo-ergometrische test uitsluitsel kunnen brengen over mijn hartritme en inspanningscapaciteit. Hopelijk zullen deze onderzoekingen niet resulteren in angor pectoris zodat een bijkomende scintigrafie of coronarografie niet noodzakelijk hoeven te zijn en ik mij in optimale setting kan aanbieden voor uw diagnostische oppuntstelling Dr. Van der Leest

    Liked by 3 people

  3. Best heer Doornaert,

    Vanwaar deze angst voor een angor pectoris? Naar mijn weten zijn de door u in eerste aanleg genoemde onderzoeken in ons huis nog nooit aanleiding geweest voor een angor Pectoris. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren dan zullen wij u anti-anginosa toedienen. Ze bestrijden de angor maar beïnvloeden niet noodzakelijk de prognose van het coronair vaatlijden. De in tweede lijn geschetste onderzoeksmethodes zijn in dit premature stadium mijn inziens nog niet aan de orde. Het antwoord is dus ja!

    dr.h.c. Van der Leest

    Ero-literair paraveterinair

    Liked by 1 persoon

    1. U begrijpt, beste dokter Van der Leest, dat ik toch enigszins argwanend sta ten opzichte van uw ziekenhuis. Niet enkel heb ik last van white coat hypertension, doch ook mijn familiale voorgeschiedenis is niet minnetjes. Mijn vader onderging in het verleden reeds een tweetal overbruggingen. Een BMS stent van de LIMA naar de LAD en een DES stenting van de ramus angularis. Daarenboven onderging mijn broertje reeds een ablatie en een PFO sluiting. Vandaar mijn angst, mijn beste.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

