Kistpost

11800589_1009984205699659_137059222974139706_n

Beste Vincent, waarde vriend en doorlopend inspirator,

Zoals te doen gebruikelijk hierbij mijn wekelijkse dagverslag van woensdag 23 september 2015, als een vorm van aards redmiddel om jouw hemelse week doormidden te klieven. Inmiddels ben ik de tel een klein beetje kwijt, maar volgens mij is het editie 1885 van dit eenrichtings feuilleton genaamd ‘Kistpost’. Zolang ik van jou geen tegenbericht krijg, en bij het mortuarium een goede kennis heb die mijn post aan jou verzorgen kan, ga ik daar nog wel een tijdje doodleuk mee door. Zoals eerder beloofd zal ik mijn laatste brief persoonlijk aan jouw adres bezorgen, daar zijn vrienden voor, toch? Hoewel ik moet zeggen dat ik vandaag erg moeilijk aan het schrijven geraakte. Dat heb ik de laatste tijd overigens wel vaker. Gelukkig verdwijnt het steeds als sneeuw voor de zon zodra ik aan jou denk of jouw werken aanschouw.

Hedenmorgen ben ik druk doende geweest met het coverontwerp van mijn nieuwe boek. Zoals ik je eerder al trots vermelde gaat mijn tweede geesteswerk naar het fonds van een grote uitgever. Wat dat betreft ben ik jou zeer erkentelijk voor het feit dat jouw vurige schildersijver mij telkens weer bleef aansporen om ook vastberaden door te blijven gaan. Schrijven is zo een fabelachtige bezigheid Vincent, waar ik mezelf echt compleet in kan verliezen en elke reis kan maken die ik me toewens. Had jij dat gevoel met schilderen ook?

Vanmiddag heb ik succesvol mijn schrijvershol een moment lang verlaten en manoeuvreerde ik mijn velo haastig door de Osse binnenstad op zoek naar een snelle snack. Je weet dat ik niet zo van al dat volk houd en al helemaal niet van die drukke, winkelende mensenmassa’s. Ik heb soms al moeite om met mijn eigen spiegelbeeld in één ruimte te zijn. Al fietsend hinkte ik op twee gedachten: neem ik twee snacks van ome ‘Kees Kroket’ of ga ik voor de welbekende ‘Lèkkere worst van de HEMA, vètvrij papierke dur om. Sap druppelt langs mun servètje, mun vènt ziet ut toch nie dus kom’? Heb jij dat liedje daarboven al wel eens gehoord, Vincent? Vast wel, als rasechte Brabander, maar nu even terug naar de kern van de zaak. Jij raadt nooit waarom ik ten langen leste voor de HEMA klassieker koos. De feitelijke aanleiding was jouw meesterlijke schilderij ‘De Aardappeleters’ uit 1885.

‘Mijn Aardappeleters Rolf, wat hebben die in vredesnaam met een vette worst te maken?’ hoor ik jou al zeggen.

Dat zal ik je dan snel uit de doeken doen, Van Gogh. Ik trap dus zogezegd stevig door het centrum van Oss en stuit daar plots op een levensgroot zandsculptuur van jouw schilderij. Het moet zeker 3 bij 3 bij 2 meter zijn geweest. Kolossaal en zo onvoorstelbaar mooi!

‘Echt waar, Rolf?’ zie ik jou al denken.

Echt waar Vincent, ècht worrend waor zoals ze hier in Oss zouden zeggen. Afijn, ik kneep stevig in de remmen en parkeerde mijn stalen ros tegen het HEMA gebouw. Ik heb echt mijn verstand staan te verkijken en zwevend in gedachten had ik voor het eerst in lange tijd nagenoeg geen last van al dat gepeupel om mij heen. Ook dat doet jouw werk dus met mij. Ik heb vervolgens daar zo een worst gekocht en terwijl het water uit mijn mond en het vet langs mijn vingers liep, zittend op een bankje in wezen genoten van jouw meesterwerk. Zo mooi en gedetailleerd als het was en dat alles in een driedimensionale uitwerking van het schilderij van mijn schrijfmaat. Weet je dat ik daar in mijn hoofd al weer aan het schrijven sloeg, gewoon door te kijken naar een pastiche van jouw werk?

Vanavond eet ik wat kliekjes van deze week: gekookte aardappelen van maandag en een koude bruingebakken kippenpoot met doperwten van gisteren. Het schrijversleven is net als dat van een schilder geen vetpot Vincent, en met die € 2,20 voor de worst heb ik letterlijk mijn laatste oortje versnoept. Maar je hoort mij niet klagen hoor. Morgen mag ik weer een gesigneerd boek afgeven en dan kan ik weer een paar dagen vooruit. Ik spreek je volgende week en houd je in de tussenliggende tijd haaks.

Met een meer dan gewaardeerde groet van je pennende creatieveling,

Rolf van der Leest

PS Heb jij nog voldoende medium en loodwit? Anders stuur ik dat binnenkort in een kistje mee naar boven.


‘Kistpost’ is een brief aan Vincent van Gogh en is exclusief voor de schrijfwedstrijd van Nederland Schrijft geschreven. De brief is op de website van Nederland Schrijft gratis te lezen en te downloaden als pdf of EPUP. Nederland Schrijft is een initiatief van Bibliotheek Nederland.

One thought on “Kistpost

Geef een reactie

