Voortdurend

Knipsel kl

het mes waarmee ik smeer
de pan waarin ik kook
een broek waarin ik loop
het boek dat ik nu lees
de lamp die hier nu brandt
een drieluik aan de wand

het bed waarin ik slaap
de stoel waarop ik wip
een schaar waarmee ik knip
het glas waaruit ik drink
de fiets waarop ik stuur
zelfs de jas was er niet te duur

het voortdurend hergebruik
de hechte kracht van wedergeven
een eindeloze kring van herbeleven

© Rolf van der Leest


Het gedicht ‘voortdurend’, bestaande uit 9 betrekkelijke bijzinnen en 4 zinnen, is opgenomen in de gedichtenbundel die Poëzie Podium Oss in samenwerking met het Kringloopbedrijf Oss en het Kringloopbedrijf Bernheze in december 2016 uitbracht.

Het onderwerp voor de 31 geselecteerde gedichten waren de woorden ‘kringloop en duurzaamheid’. Mijn idee was het vermijden van deze twee, inmiddels de status van bijwoord ontstegen, bundelingen van karakters. Terug naar het proces en niet naar het marketingresultaat! De woorden zijn slechts een bijzaak, het hergebruik de oorspronkelijke hoofdzaak. 

Vandaar een gedicht in de vorm van hoofdzakelijk betrekkelijke bijzinnen …

2 thoughts on “Voortdurend

Geef een reactie

