Pergolakan

171147155

Een kort verhaal dat aanzet tot het nadenken over ons leven, wat wij hebben en wat anderen moeten ontberen: “In vrijheid van het leven genieten zoals wij dat willen”.

‘Kijk eens lekker schrijvertje, een koude goudgele versnapering. Zal ik jouw rug nog eventjes insmeren?’ sprak mijn vrouw, lief als altijd. Onderwijl liet de zilte aanlandige Egeïsche wind het bladerdek van een dendron ritmische klanken produceren.

‘Graag, toetje. Ik heb al veel over Lesbos gehoord, maar dit eiland slaat echt alles. Genieten met een grote ‘G’. Ik snap intussen wel waarom al die Syrische vluchtelingen juist hier voet aan wal zetten!’ zei ik met een gemaakt sarcasme terwijl de dendrieten op mijn rug met zachte vrouwelijke hand werden gezalfd.

Op dat moment ontving ik de toorn Gods in de vorm van een beker ijskoude Mythos.

‘Klootzak! Jij die voor het ‘turbulente’ leven was gevlucht kreeg toch ook onderdak? Schaam je!’

© Rolf van der Leest


Deze ‘gebundelde karakters’ staan als weekinzending ook op http://www.120w.nl

6 thoughts on “Pergolakan

  1. Vele van ons beseffen niet wat deze arme zielen moeten doorstaan 😦 Zo heb ik voor de zomer een prachtige docu gezien waar een aantal Nederlanders die pro en contra waren, de averechtse reis naar Syrië hebben doorstaan.. Ze hebben het geweten…. Daar is alleen bewustwording voor nodig om te begrijpen waarom deze mensen werkelijk vluchten voor hun vrijheid..

    Liked by 1 persoon

    1. Beste InsightMoments,

      ‘Vluchten voor hun vrijheid’. Hoe mooi vat jij hier een heldere waarheid in een ogenschijnlijke contradictie.

      Haren rijzen mij te bergen als ik terugdenk aan de tijd dat Kroatische Moslims voor onze poort stonden. Hun ogen doorspekt met angst die ik niet kende en zelfs nu, jaren en vele donkere ervaringen later, nog nauwelijks kan vatten.

      Dank voor je woorden, gevoelens en empathie, Rolf van der Leest

      Liked by 1 persoon

  2. Geen enkel mens wil vluchten uit zijn eigen land. Maar het zijn de omstandigheden die ze dwingen een beter leven en een betere toekomst te proberen te vinden voor hun gezin en henzelf.. De regering en de oorlogen en alles wat daarmee samenhangt. Wie zijn wij dan, mensen levend in welvaart, om deze vluchtelingen dit te weigeren…?
    En soms… heel soms, pakt het bij sommige mensen uiteindelijk goed uit hè… 🙂 X

    Like

    1. uitgestorven

      valies en kabassen
      kleding en proviand
      reisdocumenten en foto’s
      zelfs kinderen
      spoelen aan

      hoeveel langer
      zal deze onmenselijke
      opzettelijk gekozen
      vlucht voor vrijheid
      blijven bestaan

      zocht leven
      op het water
      vond echter
      uitgestorven
      slechts de dood

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

