Gelijk of ongelijk

right

Hij had altijd gelijk. En bij geen gelijk, had hij toch gelijk. Meester Claassen, wiskunde leraar op het vwo. Een hoogst irritante man. Als ik er nu op terugkijk zal het deels aan mijn rebelse houding hebben gelegen. Zodra ik zijn leslokaal binnenliep kreeg ik altijd zin hem flink te stangen. Een onbedwingbare drang hem te tackelen. Inwendig lachte ik me dan al een breuk. Die bewuste dag had ik me uiterst zorgvuldig voorbereid.

‘Meneer Claassen. Zijn twee helften altijd gelijk groot?’ vroeg ik correct.
‘Jazeker, Rolf.’
‘Altijd, meneer Claassen?’
‘Ja! Iets bestaat altijd uit precies gelijke helften, Rolf.’
‘Helaas, meneer. Wiskundig misschien. Maar taalkundig gezien is er bij ongelijke deling sprake van een grootste en een kleinste helft … YES!’

© Rolf van der Leest

Deze ‘gebundelde karakters’ staan als weekinzending ook op http://www.120w.nl

6 thoughts on “Gelijk of ongelijk

Geef een reactie

