De ontvlechtende werking van een boek

Fotobron: Joke Devliegher
Fotobron: Joke Devliegher

Wat een boek met een mens kan doen was me reeds duidelijk. Al lang voor dit moment. Hoe heerlijk is het om met een boek weg te zweven. Even je eigen wereldje verlaten. Een moment van verbeelding, vervoering, ontspanning en overgeven aan het surrealistische van het verhaal. Maar een boek kan je ook met twee voeten
op de grond zetten. Een ‘bundeling karakters’ kan ook een verandering teweeg brengen. Een kentering van een proces en een verandering van de waarheid.

Zo ook mijn boek ‘Verslikt in het Leven’. Telkens als ik er één opensla om te signeren wordt het gevoel heftiger. Elke keer al ik mijn hand uitsteek om het boek aan iemand te overhandigen wordt het duidelijker. Steeds als ik de pr verzorg versterkt het benul. Telkenmale als ik op de verkoopteller kijk besef ik het meer. Steevast als ik reacties ontvang groeit de onderkenning!

Achter op het boek staat het woord ‘ontvlechten’. Een woord waarvan ik de betekenis reeds kende. Bewust gekozen en doelgericht geplaatst: het boek heeft mijn leven ontvlecht. Tijdens het schrijven opende het mijn ogen. Levensprocessen werden zichtbaar. Schatgraven in mijn eigen levensloop. Werken aan herstel en het vormen van een nieuwe basis, maar het boek ontvlecht nog steeds. Misschien nog wel meer en diepgaander dan tijdens het schrijfproces.

Het boek steunt me, duwt me, trekt me, sleurt me de louterberg op. Het boek is een feit en iets waar ik niet meer omheen kan. ‘Verslikt in het leven’ geeft mij de kracht nooit meer te verslikken in het leven.  ‘Verslikt in het leven’ geeft mij de hernieuwde kracht te werken aan een nieuw te schrijven eind!

© Rolf van der Leest

3 thoughts on “De ontvlechtende werking van een boek

Geef een reactie

