Een tik op de schouder

IMG_9742 Vlinder blauw

Doorgaans verrast het een mens wanneer hij of zij, ongezien en onverwacht, van achter wordt benaderd. In de regel voelen wij mensen dat als bedreigend en zien we dat liever niet gebeuren. We hebben geen ogen in ons achterhoofd wat ons van die kant erg kwetsbaar maakt. We zijn dan de controle kwijt en overgeleverd aan de goede wil van de schielijk naderende belager …

Een schouderklopje ontvangen we het liefst van een van voren zichtbaar naderend persoon. Er is oogcontact en de reden van het fysieke contact wordt vooraf, zij verbaal of non-verbaal, aangekondigd. We ontvangen de persoon vrijelijk in onze ruimte omdat de aanleiding daarvan duidelijk is. Mooi, spannend en dankbaar. Tegelijkertijd veilig, overzichtelijk en zeker.

Maar soms, en dat is bij hoge uitzondering, kun je op een wel héél exceptionele wijze een onverwachte tik op de schouder krijgen. Het is nog unieker wanneer deze, onverhoopte maning tot aandacht, van achter wordt ingezet. En al helemaal als het, zoals een klap op de spreekwoordelijke vuurpijl, wordt uitgevoerd door een volslagen vreemdeling. Een persoon die, puur door wie je om je uitstraling bent, je onverdeelde aandacht vraagt. Als dat ooit gebeurt staat de tijd heel eventjes stil! Om daarna, in een alles veranderend ritme, als nooit tevoren door te tikken …

© Rolf van der Leest

22 thoughts on “Een tik op de schouder

  1. Mooie blog Rolf!

    Vraagje, heb jij er wel eens bij stilgestaan om dit bij iemand te doen die dat, in jouw ogen, verdient? Ik heb dit vaak gedaan en er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe dit voor de ontvanger moet zijn geweest. Het ligt in mijn aard om complimenten te geven aan mensen, soms vreemden, waarvan ik vind dat ze deze verdienen. Ik zal de volgende keer eens vragen hoe een ontvanger het heeft beleeft!

    Groet,

    Joost.

    Liked by 2 people

    1. Hoi Joost. Dankjewel voor het compliment.

      Zeker weten dat ik dat doe. Ik ben een mens die, als ik daar ook maar even de aanleiding toe zie, graag een compliment geeft. Meestal weet de ontvanger dat. Maar ik doe het ook geheel onverwacht.

      Daarom was het des te mooier dat op deze manier eens zelf te beleven. Gewoon vanwege mijn ‘zijn’. Ik lijk langzaam aan wel een product van jaren te worden. Gelukkig zijn er personen die dat zien!!

      Groeten, Rolf van der Leest

      Liked by 2 people

        1. Wat mooi om deze ‘reactie’ te lezen 🙂

          Doet mij nog juist veel meer omdat hij, in dit geval, is geschreven door een ‘intimi’. Iemand die het verhaal ‘kent’ maar, nog veel belangrijker, de emotie kent!!!

          Laten we er het beste van hopen 😉

          Groetjes, Rolf van der Leest

          Like

  2. Mensen doen dat te weinig naar elkaar, ik zoals @joostverhulst kan dit ook goed.. Laats nog bij de Lidle daar werk een jonge Marokkaanse dame achter de kassa, zo een prachtige dame en dat heb ik haar dan ook verteld. Al blozend zei zij ”dank je” Want laten we eerlijk zijn, wie vind het niet heerlijk om een compliment te krijgen.. 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Bij het lezen van je blog ging ik in antwoord op je schrijven, schrijven dat: ‘Als dat ooit gebeurt staat de tijd heel eventjes stil!’ Maar het stond er al te lezen. Vreemd en toch weer niet. Ik ken dat edele gevoel.

    Liked by 1 persoon

  4. Sowieso is de vlinderfoto prachtig gevonden! Dat kun je van mij begrijpen!
    Iemand een complimentje geven óf in dit geval een schouderklopje kost niks, maar maakt mensen blij en gelukkig en geven ze het gevoel dat ze er echt toe doen! Wie wil dat nou niet hè.
    Zoiets heb jij vast ook ervaren :-).

    Liked by 1 persoon

  5. Een schouderklop(je)

    wie
    in de miserie zit
    krijgt soms klopjes op de schouder

    waardoor men nog veel dieper zakt
    in de shit die onder de schoenen plakt

    goede bedoelingen
    maken
    een bevroren hart vaak nog kouder

    Sommige mensen zijn ‘rare’ beestjes, Rolf! 🙂
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

