Steen van angst

fotobron: freepic
fotobron: freepic

Op zoek naar rust, blijdschap, dankbaarheid en liefde staat angst je in de weg. Bang zijn veroorzaakt geen eenheid, zorgt voor onrust en gebrek aan vertrouwen. Maar is de angst echt een steen of is de angst een gedachte? Bang zijn voor dingen die zouden kunnen gaan gebeuren. Dingen waarvan het nog niet eens zeker is dat ze gaan ontstaan. Tijd en energie besteden aan iets wat zich zou kunnen voltrekken of de ervaringen uit het verleden omzetten in tools. Kijken naar je angst en het als richtingaanwijzer laten functioneren. Deze week kwam ik ‘angst’ vier keer tegen.

De eerste keer bij mijn psycholoog. Na een aantal sessies vond hij het tijd dat ik op eigen benen moest gaan staan. ‘Kijk naar schakelpunten in je leven, denk er even over na, gebruik je ervaringen uit het verleden en ben er niet bang voor,’ waren zijn woorden. Mij bekroop meteen de angst. Bang voor de mening van anderen. Bang voor de mogelijke reactie dat we samen een hoop bereikt hadden, maar dat dit onmogelijk in dit tijdsbestek zou kunnen! Met andere woorden, doe ik er wel goed aan om zij advies op te volgen? Twijfel alom en het lag als een steen op mijn maag.

De tweede keer zag ik het bij een blogger die ik volg. Hij beschreef de angst als onzekerheid en twijfel en zou graag zonder leven. Natuurlijk leef ik ook graag zonder angst. Angst staat liefde in de weg en andersom, maar moet je de steen dan vergruizen zodat hij niet meer, prominent en versperrend als voorheen, op je pad ligt?

De derde keer las ik het in een werkelijk waanzinnig gedicht! Een levensverhaal met een kentering op basis van inzicht en vertrouwen! Het gedicht was gegroeid uit oude angsten en beschreef op positieve wijze een getijwisseling van de instelling. Angsten delen met een ander, vragen om hulp bij oude valkuilen. Begrip voor ‘het zijn’ om samen te groeien naar een leven zonder angst. Begrip in plaats van twijfel, liefde in plaats van angst. De steen in de berm plaatsen, er samen naar kijken als het nodig is, maar niet je pad laten versperren. Misschien zelfs af en toe, als een kleurrijke vlinder, pauzeren op de steen van angst.

De vierde keer kwam ik de angst tegen in de vorm van een steen als metafoor voor angst. Gooi de steen van angst in rustig water. Er ontstaan rimpels op het water, maar die verdwijnen na verloop van tijd. Wat er overblijft is water dat de steen heeft omvat en geaccepteerd. De rust keert terug!

© Rolf van der Leest

11 thoughts on “Steen van angst

  1. Wel frappant dat je in zo korte tijd met ‘angst’ wordt geconfronteerd…
    Sterkte met je helingsproces dat je nu verder alleen moet oppakken blijkbaar.
    De 4e omschrijving vind ik eigenlijk het mooiste, zo puur en natuurlijk… Klopt ook!
    En die vlinder, ja die bewonder ik!

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi Regenboogvlinder,

      Mooi dat jij, met dit plaatje in het achterhoofd, als eerste reageert 🙂

      Dinsdag was ik, zoals ik in het eerste voorbeeld aangaf, in gesprek over dit onderwerp. Dan ben je extra gefocust en bewust van het onderwerp. Dan valt het ook meer op. Toeval? Nee? Dat moet dan op je pad komen. Joost Verhulst schrijft dan een toepasselijk stuk en een bijzonder persoon een gedicht wat ik ineens te zien krijg. Zo nemen dingen dan zijn loop en dat brengt weer bewustwording met zich mee… denk ik 😉

      Dus sta je er dan alleen voor? Nee, als je maar om de hulp vraagt. Kom je me helpen?

      Groetjes, Rolf van der Leest

      Liked by 1 persoon

    1. Dank je Myriam,

      Doet me goed dat te horen. Het is best fijn om, tussen verhalen en andere blogberichten, wat meer van mezelf te laten zien. Misschien moet ik daar maar eens een apart moment aan moet besteden. Gewoon als pseudoniem hoor 😉

      Groetjes, Rolf van der Leest

      Liked by 1 persoon

  2. Mooi en helder onder woorden gebracht. De oude wijsheid ‘de mens lijdt het meest onder het leed dat hij vreest’ is in deze snelle tijd meer dan ooit van toepassing. Angst (aanpraten) wordt ook niet voor niets toegepast door lieden die aan de macht willen blijven – angst houdt de massa moeiteloos in toom. Je daar bewust van worden is een stap naar bevrijding van dat soort angsten.

    Liked by 1 persoon

  3. Angst, de verkramping in je maag, wie je zelf vertrouwen aantast, wie je opdat moment in je denken laat schieten en allemaal beren op de weg laat schieten.. Pff herkenbaar.. Toevallig vandaag ook weer even geconfronteerd met dit mechanisme.. Wat ik doe ik kijken wat de angst mij te vertellen heeft.. Waar ben ik bang voor? Al gauw kwam ik erachter dat het om onmacht ging dat stukje controle wat ik nog over heb los te laten… Door dit inzicht en het voelen van de angst verdween hij in mum van tijd als ijs voor de zon.! We zien angst altijd als onze vijand, maar is hij dat werkelijk? Angst zorg ervoor dat je gaat twijfelen, dat je gaat nadenken … hoe goed is dat? Het zorgt ervoor dat je geen impulsieve beslissingen neemt! Laten we ons door de angst leiden ipv lijden.. Mooi stukje .. Liefs x

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

