Korinthische helm

Perikles I
Perikles I

ONLANGS kreeg ik een verhaal van een goede vriend toegestuurd. Hij vertrouwde mij zijn bijzondere gedachten over dit onderwerp toe. Via het platte medium mail. Een communicatievorm die in de verste verte niets meer weg heeft van de ruige emotie van papier en pen. Het papier dat geduldig wacht op de onbegrensde beroering door de pen. Om vervolgens tezamen een dans van mooie woorden en gevoelens te laten ontstaan. In het schrijven op papier zit mijns inziens altijd iets onverhoopts, maar goed, hij mailde mij in één enkele ruk over zijn bijzondere ontmoeting. Tot mijn verbazing was de digitale tekst rond en golvend, had het ruwe van onverwachts en het zachte van pardoes ontstane passie. Haast alsof er een pen met het papier had gedanst. Het ging ongeveer zo:

‘Beste Rolf,
Volgaarne wil ik jou, als goede vrind en collega schrijver, deelgenoot maken van een singuliere gebeurtenis in mijn leven. Een feest van gevoelens dat zich net zo plots en onverhoopt ontpopte als een naderende storm, maar zich daarna even langzaam manifesteerde als de zich ontwikkelende geur van een vreedzaam garende appeltaart. Tijdens een feestelijke mengelmoes van muziek, gecombineerd met een even zo grote mixtuur van lang ontvluchte gevoelens, ontmoette ik een prachtig mens. Vele mensen in vele variëteiten verbleven in deze ‘digitale ruimte’, maar slechts één ziel had kleur, geur en torende als een bonafide statuur boven de menigte uit. Ik was niet geprepareerd voor dit eigenaardige moment.
Ik was in geen enkele vorm paraat voor dit treffen en heb het dan ook maar gewoon even laten gebeuren, Rolf. Als een file waar je in terechtkomt. Verzet heeft geen zin. Gewoon ondergaan. Zo ken je me niet maar het voelde als een zachte stroming van gevoel waarop het heerlijk drijven was. En neem van mij aan beste Rolf, het is voorwaar geen sinecure om je over te geven aan een dergelijke deining van gevoelens. Nimmer is mijn hart meer aan beproevingen onderworpen dan de laatste jaren. Waar ik me voordezen zou richten op de strak geregisseerde scan van exterieur, voorkomen, contouren en standing, begaf ik me nu ineens in de onbekende, onbeminde wereld van onderwerpen aan een ‘onzichtbare’ stroming. Sentiment veroorzaakt door deze menselijke persoonlijkheid.
Mijn beste Rolf, deze loslating van geijkte paden, het resigneren en het proces van de genegenheid een kans geven, voelde gelijk een verlossing. Niet zonder slag of stoot haha … Nee, integendeel zelfs! Ook mij hing het verleden, als bij zovelen van ons, als een zwaard van Damocles boven het inmiddels grijs bedekte hoofd. Een zwaard dat, als een gevaar van mislukking, iemand die vers geluk kent of geluk in wording ondergaat bedreigt. Maar of het nu de grijze pantsering van mijn haarkleur was, dat als een ‘Korinthische helm’ mijn hoofd beschermde, of wat anders? Het zwaard kreeg uiteindelijk geen vat op het innerlijk van mijn schedel. Tal van keren beukten oude gewoontes op mijn lichaam, maar als een onbekende kracht geleidde haar aanwezigheid mij telkenmale weer. Krachtig, resoluut en meedogenloos. Tegelijkertijd zacht, mooi en geurend, als een eindeloos tapijt van bloeiende voorjaarsbollen.
Het meest intrigerende van alles is dat ik nog steeds niet exact weet wie deze persoon is. Mijn beschrijving doet jou ongetwijfeld vermoeden dat wij reeds het meest intieme ballet hebben gedanst. Geenszins! Wij hebben onze gevoelens slechts nog toevertrouwd aan het, door jouw zo verfoeide, platte medium. Talrijk toevertrouwd dat wel. Ongeremde, open, intieme, confronterende, maar telkenmale met gevoelens gefundeerde, rijkelijke stromingen van digitale berichten. Dat wij nog geen beperking opgelegd hebben gekregen is mij een raadsel, echter binnenkort hoeven de providers dan ook geen gespreksgegevens meer te bewaren. Anders hadden de kabelexploitanten in het toekomstige een indrukwekkend probleem met ons gehad! Groet, Karel.’

© Rolf van der Leest

6 thoughts on “Korinthische helm

  1. Bijna gelukkig dus dat deze vriend zijn gevoelens niét aan het traditionele papier toevertrouwde, als zelfs de “platte mail” op den duur problemen zou ondervinden zou papier waarschijnlijk verschroeien onder de , tussen de regels door te lezen, passie!

    Liked by 1 persoon

    1. Kijk eens aan. Van die kant heb ik het nog niet bekeken 😉 Tja, ‘rietepietz’, passie is, gelijk een wild beest, bijna niet te temmen. Het steekt overal weer de kop op. Zelfs tussen de regels door!

      Dank voor je, op bijzondere wijze beschreven, compliment, Rolf van der Leest

      Like

Geef een reactie

