Driemaster

Fotobron: paintz.nl
Fotobron: paintz.nl

Onlangs verkeerde ik in hele grote twijfel. Hoe nu verder met mijn leven? Verder op geijkte en verharde paden, wetend dat ik weer de fout in ga? Of lopen op verse, braakliggende en vooral onontgonnen ondergrond? Zoek ik de uitdaging in het onbekende of resigneer ik in vaste gewoontes waarvan ik de gevolgen maar al te goed ken.

De twee opties vormden een dilemma. Twee keuzes die beiden even onaantrekkelijk leken. Dus verzon ik een derde uitwijkmogelijkheid. Want bij drie alternatieven is er simpelweg geen dilemma meer. Erg pragmatisch, … maar zo ben ik! Dus bedacht ik de optie om mezelf permanent in te sluiten en niet meer in aanraking te komen mét. Ontwijken in plaats van ontwikkelen. Ontvluchten in plaats van groeien. Als een slang in je eigen staart bijten.

Gelukkig kwam mijn vader, precies op dat moment, met een passende metafoor. Een zeilboot als metafoor! Een driemaster om precies te zijn. Als je van een driemaster de drie masten afzaagt hou je een grote drijvende sloep over. Een badkuip die met geen geweld meer vooruit te krijgen is. Een schuitje dat gedoemd is te zinken omdat het onbestuurbaar is geworden.

Het is alom bekend dat een schip waarvan de motor uitvalt, een schip waarvan het roer defect is of een schip waarvan de mast afbreekt aan de goden overgeleverd is. Een schip zonder motor, roer of zeil gaat ten onder. Zo’n schip gaat met man en muis naar de haaien.

Het is dus zaak om de masten, overtuigd, te laten staan en precies zoveel zeil op te zetten als noodzakelijk is. Afhankelijk van de omstandigheden bepalen hoeveel doek er nodig is om doelgericht en behouden te varen. Niet te veel, want dan ga je te hard en niet te weinig want dan is een driemaster, op de volle zee van het leven, niet te meer te besturen …

© Rolf van der Leest

18 thoughts on “Driemaster

    1. Pff… dat klopt 😦

      Maar een voordeel van iets ouder zijn is dat je wel uit een schat aan ervaringen kunt putten. Goede en minder goede. Ze kunnen helpen om vooraf te bepalen hoeveel zeil op te zetten.

      Dus met frisse moed kies ik weer het ruime sop 😉

      Groet, Rolf van der Leest

      Liked by 1 persoon

    1. Ook een prachtige opmerking “veelschrijver”.
      Passie en het daaruit voortvloeiende enthousiasme doseren.
      Als je het kunt onderkennen en herkennen ben je al halverwege.

      Groet en dank voor de wijsheid, Rolf van der Leest

      Like

  1. Dat is een mooie maar vooral bijzondere invalshoek!!

    Ik zal, in de volgende haven die ik ongetwijfeld aandoe, eens heel goed opletten bij de bemanning die mag gaan aanmonsteren 😉

    Groet, Rolf van der Leest

    Like

Geef een reactie

