Appel

300px-Appel_fuij

Een appel als metafoor voor de hoeveelheid energie die een diepgaande liefdesrelatie soms kan kosten.

Op het moment dat de verliefdheid overgaat in houden van, ontstaat er héél af en toe het ‘zeldzame fenomeen zielsverwantschap’. Een kostbaar verschijnsel dat, naar het schijnt, maar twee of drie keer in een mensenleven voorkomt.

Onze Belgische Zuiderburen prevaleren ‘ik zie u graag’ of ‘ik zie u gère’ boven houden van. Wij Nederlanders zijn dan meteen van de leg. Bedoelt ze nu dat ze van me houdt, of alleen dat ze me wel ziet zitten? Maar ik kan u verzekeren: ‘ik zie u graag’ betekent voor een Belg niet meer en niet minder dan ‘ik hou van jou’.

Wellicht klinkt ‘ik zie u graag’ ons Nederlanders wel wat laagdrempeliger in de oren. Maar in het geval van een zielsverwantschap kan het je niet behoeden voor de onmetelijke stroom van energie die de relatie kost. Moeilijk te bevatten?

Een metafoor geeft ons dan net even het veilige gevoel dat we een complexe materie met een relatief eenvoudige vergelijking wel kunnen bevatten. Even terugbrengen naar ‘begrijpelijke taal’ door de inzet van een metafoor. Je hoeft het dan niet uit te kunnen leggen om het te begrijpen.

Zo is een hele diepgaande liefdesrelatie of zielsverwantschap als het eten van een ontzettend lekkere, sappige appel. Dat kost ook meer energie dan dat het oplevert. Beter bekend als negatieve calorie voeding. Deze voedingsmiddelen zijn erg in trek bij anorexia patiënten en zo’n negatief calorie dieet zal uiteindelijk zelfs resulteren in het overlijden hieraan.

Dat gaat allemaal nog véél te ver. Dan nu toch met de appel als metafoor: Het simpele feit wil namelijk, dat het eten van een appel en de vertering ervan, het lichaam eenvoudigweg meer energie kost dan dat het uiteindelijk oplevert. Daardoor ontstaat een negatief resultaat op de energiebalans. Gewoon ‘negatieve calorie voeding’.

‘Maar soms is het eten van zo’n ‘zeldzaam sappige appel’ wel verdomd lekker …’

© Rolf van der Leest

Geef een reactie

